אביבה אירופה / ענבל מנדס-פלור
מרץ 2016

גרליית כורש 14 ירושלים

אוצרות ורד חדד, הילי גרינפלד

 

תערוכת היחיד הראשונה במסגרת ׳פרוייקט אמן׳ בגלריית כורש 14 פרוייקט אמן נועד לאפשר לאמן חממת יצירה, בה כורש 14 מספקת לאמן ליווי, הנחיה, מענק, זמן הקמה על פי הצורך, ותערוכת יחיד שתעשה במיוחד למקום. לפרוייקט נבחרו 4 אמנים צעירים ובסוף הפרוייקט יושק קטלוג ותערוכה קבוצתית של המשתתפים. בהנחיית ורד חדד והילי גרינפלד.

 

ענבל מנדס-פלור אמנית בוגרת תוכנית הMFA מאוניברסיטת חיפה, תציג את תערוכת היחיד השניה שלה, ׳אביבה אירופה׳

בתערוכה יוצגו ציורי נייר גדולים, צבעוניים, בהם מתוארות נשים לוחמות מורדות, מהאקטואליה ומהתרבות הפופולרית. נשות ארגון פמן שורפות דגלי דעש בחזה חשוף, הכנופיה של הגולבי הורוד שנלחמות בתופעת האונס בהודו, לוחמות כורדיות יזדיות ועוד.

באחד הציורים מופיעה הדמות המיתולגית ׳אירופה׳ רכובה על פר. אירופה, ביוונית, ׳פנים רחבות׳, על שמה נקראת היבשת, ליקטה פרחים עד שזאוס המחופש לשור התאהב בה, פיתה אותה, אנס אותה וחטף אותה לכרתים, שם הפכה למלכה.

אירופה של ענבל היא אישה שחורה אפריקאית, מהגרת, רוכבת על גבו של פר אדום, אשר לפי ההלכה משתמשים בו לטיהור מטומאת המת. בכך ענבל משייכת גם את ישראל לחלק מתהליכי השינוי והאנרכיה באירופה.

הציורים מנבאים עתיד בדיוני חדש בו ישלטו הנשים באירופה החדשה. בציורים מתוארות נשים שנלחמות בחכמה וכוח על זכותן, כולן דמויות נערצות ע״י האמנית. הנשים חזקות ומגיבות לחברה המאופיינת באלימות, גזענות, סקסיזם וצביעות. מקבץ העבודות עונה לאלימות הקדמונית של זאוס.

הן מצוירות באופן פסיכדלי שמייצר חוויית טוטאליות והשתלטות חושים. מצעי הנייר הגדולים, מצוירים בטושים, ספריי, דיו ושמן, מקיימים בתוכם בעזרת הצבעים הזוהרים והחזרתיות הדקורטיבית מלחמת פיתוי וכוח.

הכאוס שנוצר מתייחס גם לתרבות הטראנס שהאמנית מושפעת ממנה ומחזירה אותנו שוב לטראנס שנמצא בלחימה, בדמויות מלאות תשוקה, כעס, יופי וגאווה.

בציור ״הקרב האחרון״ בו מתוארות נשות פמן נלחמות בזאבים קיימת אווירת אנדרלמוסיה שמשתלטת ונוצר עולם דמיוני חדש ישן.  דמויות נשים יפות, נדמות ככמעט פלקטיות נלחמות במלחמה פראית ויצרית בלהקת זאבים שוטרים.

בתערוכה עצמה, בציורים אחרים, אורבים זאבים נוספים בפינות החשוכות. הנשים הן המקום המרכזי והברור בציור, מסביבן העולם מתחיל להתפרק ולגלוש אל חוסר שליטה והתת מודע. הן למעשה נשות פמן שמפגינות בחזה חשוף כנגד הפטריארכיה הגברית האירופאית והמזרחית.


השפע והעודפות שמתפרצים מהציורים מתנפלים על הנכנס לגלריה מכל הכיוונים. הצופה מוצף בדימויים נשים, מאבקים וצבעים. האמנית מוקסמת מדמותן , היות ויש בהן הרבה סתירות, "הן כולן כוסיות על שמייצרות בהפגנות שלהן קרקס של איקונוגרפיה פוטוגנית."

לדברי האמנית קיימים אצלה יצרים של מרדנות ואנרכיזם לא ממומשים שמקבלים במה בציורים. הכאוס של העולם שמתערבב אצל האמנית במציאות הכאוטית הפרטית שלה, בה היא מגדלת ארבע ילדים ומנסה להילחם ולשרוד פיזית, כלכלית ורוחנית מביא לכך שגם דמותה מתערבבת במושאי ההערצה שלה.


 

על האמנית:

ענבל מנדס-פלור, ילידת 1976, גרה ויוצרת בקריית טבעון. בוגרת תואר ראשון בהצטיינות במכללת אורנים (2013) ותואר שני בהצטיינות באוניברסיטת חיפה (2015). בוגרת לימודי הדרכת אומנות במוזיאון ישראל (2000) ומלמדת אמנות בתיכון חוף הכרמל ובמכללת אורנים. אם חד הורית ל4. פעילה בין היתר בקהילת מידברן (שלוחה ישראלית של הברנינגמן) הציגה תערוכת יחיד בבית האמנים בירושלים (2015), ותערוכות קבוצתיות ביניהן מוזיאון הרצליה, גלרית ראש הנקרה (2014), גלריית גבירול והקוביה בירושלים (2015).