Andreas Schröder /The End Of A Golden String

יוני 2016

גלריית כורש 14 ירושלים

הפרוייקט נעשה בליווי ואוצרות של ורד חדד והילי גרינפלד.

 

תערוכת היחיד של האמן אנדראס שרודר במסגרת תכנית הרזידנסי של הגלריה. שרודר, אזרח גרמני, יליד קזחסטן 1983, בוגר האקדמיה במיינץ לעיצוב וצילום , וסטודנט לתואר שני בצילום ווידאו בלייפציג יציג את תערוכתו ״ The End Of A Golden String״. התערוכה מורכבת ממייצב סייט ספסיפיק אשר תוכנן בשנה האחרונה והוקם בזמן שהותו בגלריה.

בחלל הגלריה מתפרס מייצב המורכב משלושים ושניים גזעי עצים עליהם שרודר מניח ספרים העוסקים בירושלים באופן דתי וסימבולי או באופן קונקרטי גיאופוליטי. שרודר שחוזר ועוסק ביצירתו בספרים ובמהות שלהם כאובייקט ששומר מורשת, היסטוריה, רוצה להחזיר אותם לחומריות שלהם.
על יד הגזעים נמצא אוסף ספרים נוספים שהאמן ליקט מרחובות העיר, ממכרים שונים ומחנויות יד שנייה. ספרים אלו עברו תהליך של ניסוי ותהייה כאשר אחד מהשלבים המרתקים הינו בישול במים שהביא מים המלח. תהליך הבישול המיס את דיו הספרים, הדביק והשאיר עקבות של התגבשויות מלח יפיפיות. פעולת האמן מנסה באופן מסוים לשמר את החומריות של הספרים בעוד התוכן שלהם נהרס. כאן המלח, משמש הן כחומר הרסני המפורר את הצורה והן כחומר משמר ואסתטי.
עבודה שלישית בתערוכה הינה עבודת וידאו המתעדת פרפורמנס בו שרודר לוקח ספר דת יהודי אותו מצא עם חור שריפה לכל עומקו וקובר אותו. המחשבה על האדם שעשה את את החור מעסיקה את האמן והוא מחליט לקבור את הספר באופן מכובד, באדמה על יד עץ באחד האזורים האהובים עליו בירושלים. בקבורה זו הוא מבצע פעולת גניזה, בה הוא נפרד מהספר וקובר אותו באופן טקסי כמו קבורת אדם המת וכנהוג בספרי קודש. האמן מרגיש שבכך הוא משמר את הספר ומחזיר אותו למקורות שלו. הוא טוען שהספרים, עם הזכרונות הטמונים בתוכם הם כמו זרעים הנובטים בקרקע פוריה. פעולת הקבורה הופכת גם לפעולת שתילה והחייאה.

 

שרודר שגדל כנוצרי בפטיסט, מנהל דיאלוג מתמשך עם ירושלים מילדות. הוא זוכר היטב איך המתח והחרדה הילדותית מהאפוקליפסה שתגיע ביום הדין מירושלים ליוותה אותו והשפיעה עליו. ב-2009 הגיע לראשונה לירושלים במסגרת חילופי סטודנטים בבצלאל. במשך שנה, חי חקר ולמד את העיר, חווה את המורכביות של הדתות השונות החיות בה זו לצד זו. הקונפליקט המתמשך בין הקרבה הפיזית לבין הריחוק המנטלי,הביאו לכך שכשחזר לגרמניה החליט לעזוב את הכנסיה ואת המסגרת של הדת וההגדרות הקבועות בהן גדל.

 

ספרי הדת מגלמים לתפישתו את החוקים והתבניתיות של הכנסיה והדת, הדואליות שבין אהבתו לספרים ובין הרצון להתנתק מהם מוליכה אותו לפעולות שמבטאות את המאבק הפנימי שלו. מאבק שמתבטא בעיסוק חזרתי בחומריות הספר, דיו, נייר, עצים ואדמה אשר מכילים פעולה בו זמנית הגורמת להרס התוכן ושימורו של החומר.

 

שם התערוכה לקוח מתוך יצירתו של ויליאם בלייק ׳ירושלים: האצלתו של הענק אלביון״. בקטע זה כמו ברבים אחרים של בלייק ירושלים היא סמל לגאולה והארה כנגד כוחות הרשע. היצירה הספרותית של בלייק מייצגת את השימוש הנרחב שנעשה בדימוי של ירושלים כגן עדן, כמקום של אהבה ושלום בספרות הדתית אליה נחשף האמן בגיל צעיר מול האמת שהתגלתה לו בשנת שהותו בירושלים.
 

באירוע הפתיחה יתקיים מופע מוזיקלי של הרכב הנקרא ׳שלוש אחיות׳ - איפיגניה, אודין, ואופליה וורבס.
שיח גלריה עם האמן יתקיים ב 13.6.2016 יום שני בשעה 19:00

נעילת התערוכהב 7.7.2016


אנדראס שרודר (1983), חי ויוצר בלייפציג. למד צילום ועיצוב באקדמיה במיינץ, השתתף בחילופי סטודנטים בבצלאל אקדמיה לאמנות, למד מדעי הדת באוניברסיטת פוטסדאם וכיום הוא סטודנטMFA בלייפציג. שרודר ניהל את גלריית Zuständige Behörde בלייפציג, (2015-2016), הציג תערוכה זוגית באקדמיה לאמנות בלייפציג (2015), השתתף בפרוייקט צילום ׳רכיבת אופניים מגרמניה וקזחסטן׳ שעסק באזרחי גרמניה שמקורם מברית המועצות לשעבר (2012). עד כה אנדראס הציג בתערוכות קבוצתיות בגלריות שונות בלייפציג, מוזיאון גוטנברג במיינץ, ב Mühlfeld + Storer בפרקפורט ובדרזדן. זוהי תערוכת היחיד הראשונה שלו.