Show More

גרניקה בחדר השינה / נועם ונקרט

אוצרות: ורד חדאד, הילי גרינפלד
ינואר 2017

עד ה25.02.17

 

תערוכת היחידה הראשונה במסגרת ׳פרויקט אמן>ית׳ אשר נועד לאפשר לאמן>ית חממת יצירה וארגז כלים. צוות הגלריה בכורש 14 תספק לאמן>ית הנבחר>ת ליווי אוצרותי, בנייה ועריכת טקסט, הנחיה ומענק כספי. 

בסוף התהליך תוצג תערוכת יחיד>ה ויושק קטלוג לתערוכה.

לפני כ- 4 שנים החלה ונקרט להתעניין ביחסים של אנשים עם הציורים התלויים בביתם. לדבריה, היא מצאה את המחשבה על ציור התלוי בבית ומלווה את חייהם של אנשים מרגשת יותר מציור במוזיאון.
בבית, ציורים זוכים למבטים בתקופות חיים שונות, על רקע מצבים נפשיים שונים- זו מעין מערכת יחסים ארוכת טווח של אדם וציור אתו הוא חי. כחלק מתהליך העבודה שאלה ונקרט אנשים על יצירות אמנות שהיו בביתם בשנות התבגרותם, כאלו שהיו להם יחסים משמעותיים עמן.

התערוכה נוצרה סביב הסיפורים שונקרט אספה מהאנשים השונים- דיירי כורש 14, חברים, קולגות וגם זרים מוחלטים. מתוך הסיפורים נבנה עולם מעורב של זיכרונות ילדות, רשמים אסתטיים ראשונים ודיאלוג עם אמנות- לא בהיכלי האמנות אלא בחדרי הבית.  

בציור הפותח את הסדרה, דמויות המצוטטות מתוך ה"גרניקה" של פיקסו מוצבות בחדר מיטות, בעיצומו של משגל.
הציור מבוסס על זיכרון של סטודנט אמריקאי, שסיפר שפחד להיכנס לחדר השינה של הוריו בו הייתה תלויה רפרודוקציה של הגרניקה. הציור מפגיש את הפחד מהעבודה האלימה עם הפחד "לתפוס" את ההורים בפעילות מינית. המפגש עם הציור מהדהד את הסצנה הראשונית, בלשונו של פרויד - מפגש עם מחזה ויזואלי עז הבעה, שלא ניתן להסביר אותו ולמקם אותו בידע הקיים, ובתוכו טמונות הבעיות העתידות לשוב ולטרוד את מנוחתנו במהלך החיים.

כך עם יצירות נוספות יוצרת ונקרט ציורי כלאיים של הסיפור והיצירה עליה הוא מסופר. ונקרט מתייחסת לקיטש הסלוני של יצירות אמנות כרפרודוקציות שלצידן גדלנו, בפעולתה היא מעניקה להן מעמד מיתי כמעצבות זיכרון, כמפתחות דמיון, כאבני דרך לא מודעות בחיינו, וכאובייקטים שנטענים במשמעות מעצם היותם שם בחדרי הבית הפרטיים שלנו.

על האמנית:

נועם ונקרט, אמנית בוגרת התואר השני בבצלאל, בוגרת המדרשה לאמנות ובעלת תואר ראשון מאוניברסיטת תל-אביב, מתגוררת בדרום תל-אביב ומלמדת אמנות בבית הספר מנשר לאמנות בתל-אביב, במכללת קיי בבאר שבע ובתיכון רעות לאמנויות בחיפה. לצד עבודת הסטודיו שלה, ונקרט בוחנת בסדרה של 'פעולות ציוריות' את הקשר בין צייר, ציור וקהל.