top of page
They're Saying I am
Not Really Me
Roee Rosen
Curators: Vered Hadad and Dveer Shaked
January 2021
The solo exhibition "They're Saying I am Not Really Me" will for the first time collect self-portraits from various periods and projects of the artist Roee Rosen. The negation of the 'I' in favor of fictional identities is a central element in the artist's work. The exhibition will follow how Rosen combines fiction and reality as he assimilates himself into these various characters he creates or depicts, tying himself to their fate.
The exhibition will feature, among others, a self-portrait as Justin Frank, as a partner of Liliana Pereira from the victims of the Argentine generals' regime, as a painter and writer Maxim Komar-Mishkin, as historical and religious figures, from the martyr Lucy to Eva Brown, like animals, objects, and more. The way in which the works form a self-portrait can be direct, with Rosen combining his face as the face of the characters he creates, or indirectly, as a mention of his name or in more complex word games. Thus the monkey looking at a mirror or pretending to be a martyred saint and the parasitic hybrid of a mosquito-mouse that was supposedly painted by Maxim Komar-Mishkin (in Russian: Komar and Mish = mosquito and mouse), are also self-portraits of Rosen.
אומרים שאני אינני אני
רועי רוזן
אוצרות: ורד חדד ודביר שקד
ינואר 2021
תערוכת היחיד "אומרים שאני אינני אני" תקבץ לראשונה דיוקנאות עצמיים מתקופות ומפרויקטים שונים של האמן רועי רוזן. שלילת ה״אני״ לטובת זהויות בדויות היא אלמנט מרכזי בעבודת האמן, התערוכה תעקוב כיצד רוזן משלב בין בדיה ומציאות כשהוא מטמיע עצמו בדמויות השונות אותן הוא יוצר או מתאר, תוך שהוא קושר את עצמו בגורלן.
בתערוכה יוצגו, בין השאר, דיוקן עצמי כז'וסטין פרנק, כבן זוג של ליליאנה פריירה מקורבנות משטר הגנרלים הארגנטינאי, כצייר והסופר מקסים קומר־מישקין, כדמויות היסטוריות ודתיות, מהמרטירית לוסי ועד אווה בראון, כחיות, כחפצים, ועוד. האופן שבו העבודות מהוות דיוקן עצמי יכול להיות ישיר, כשרוזן משלב את פניו כפני הדמויות אותן הוא יוצר, או באופן עקיף, כאזכור שמו או במשחקי מילים מורכבים יותר. כך הקוף המתבונן במראה או מעמיד פני קדוש מעונה וההכלאה הפרזיטית של עכבר־יתוש אותו צייר כביכול מקסים קומר־מישקין (ברוסית: קומר ומיש = יתוש ועכבר), גם הם דיוקנאות עצמיים של רוזן.
bottom of page